15 jaar
Volg ons op sociale media

Blog - Oeps, een prijsfout. Wat nu?

Geplaatst op 30 augustus 2019 om 09:50

U zet de televisie voor € 30,00 online waar dit eigenlijk € 300,00 moet zijn.  U baalt, want u loopt zo een hoop geld mis. Of toch niet? Vanuit het werkveld merk ik dat het de ondernemer nog niet altijd even duidelijk is. Daarom licht ik dit graag toe in mijn blog.

U zult niet de eerste zijn die een prijsfout maakt. In de zaak van Leen Bakker werden hoogslapersets voor € 24,00 en € 85,34 te koop aangeboden waar de werkelijke prijzen van de hoogslapersets € 319,00, € 479,00 en € 499,00 bedroegen. En in de zaak van Otto werden er LCD-televisies te koop aangeboden voor € 99,00. In beide gevallen is er sprake van een vergissing. Wat zijn nu de beoordelingscriteria?

De overeenkomst

Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding van dat aanbod. Op uw website staat de printer te koop voor € 55,00. Dit betreft het aanbod. De consument aanvaard dit aanbod door de bestelling te plaatsen. Zo is er een overeenkomst tot stand gekomen.

Gaat het dan altijd zo simpel? Nee dus. Want het kan zo zijn dat wat u als ondernemer wil, afwijkt van hoe u dit uit. Door een systeemfout staat de televisie voor € 30,00 te koop terwijl u er toch echt € 300,00 voor wil ontvangen. De consument besteld de televisie en de koop is gesloten. Of je als ondernemer nu aan de koop gebonden bent hangt mede af van de vraag waar de gemiddeld geïnformeerde consument van uit mag gaan. Waar mag deze dan precies van uitgaan? De consument moet bijvoorbeeld nagaan tegen welk bedrag vergelijkbare webshops het product aanbieden. Zit hier weinig tot geen verschil in? Dan mag de consument er mogelijk gerechtvaardigd op vertrouwen dat het aanbod ook zo is bedoeld, ook wanneer u het product voor een hoger bedrag wil verkopen.  Wanneer er een duidelijk verschil zit in de prijs, dient de consument zichzelf af te vragen waarom het in dat geval toch redelijk is om de prijs als redelijk te beschouwen. Worden er vaker producten met hogere kortingen verkocht of niet? Betreft het hier een opruiming?

Moet ik altijd mijn gelijk halen?!

Als ondernemer wenst u natuurlijk zo veel mogelijk positief in de publiciteit te komen. In dat opzicht is het wellicht niet altijd even verstandig om uw gelijk te halen, ook wanneer u dit heeft. Als jurist geef ik daarom altijd het advies om af te wegen wat de consequenties kunnen zijn van het niet toegeven aan de eis van de consument: een verloren klant? Negatieve publiciteit (en dus het verliezen van potentiële klanten)? Maak de afweging, maar geef uiteraard niet te snel toe. Want ook dat schept verwachtingen.   

Meer nieuws & blogs, augustus 2019

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73